The Zone of Interest (2023) – Movie Review

¡En español!

Is it gauche to say I just expected more? Jonathan Glazer, adapting a novel by Martin Amis, has created a Holocaust film where the atrocity is implied, not shown: horror in the mundane. The domestic minutiae of a Nazi family develop in the foreground, their very irrelevance an affront in contrast with the chilling background sounds of shots being fired, screams in the distance, and the constant, infernal grinding of furnaces and other unspeakable machinery.

It is an effective approach, to be sure. Sandra Hüller, whom we just saw in Anatomy of a Fall, is absolutely chilling as a Nazi housewife not so much oblivious as she is unmoved by the horrors being unleashed in the Auschwitz concentration camp right on the other side of her garden wall. Cruel passing remarks in her speech, blood stains on her husband’s boots, and Johnnie Burns’ harrowing sound design do the rest, occasionally punctuated by Mica Levi’s soundtrack, reminiscent of his score for Glazer’s own Under the Skin (which I also did not manage to connect with). The naturalistic approach goes so far as to record the actors with hidden cameras planted around the house, the better to capture improvised moments of domestic normalcy.

The problem, for me, is that I don’t know what new shades of the well-treaded concept of the banality of evil this movie fills in that require more than, say, the first couple of scenes to play out. While affecting, the concept is static and it quickly felt to me like it was walking in circles -although perhaps not enough, because there is a third act that takes place outside of Auschwitz that seems out of place with the rest of the story.

The filmmaking craft is undeniable, as are the performances. It is an arresting movie, just not the revolutionary work that some of the discourse has painted it to be.

The Zone of Interest on IMDb

La zona de interés (2023)

¿Está feo decir que me esperaba más? Jonathan Glazer, adaptando una novela de Martin Amis, ha dirigido una película sobre el Holocausto en la que la atrocidad se intuye, no se muestra: horror en lo mundano. Las minucias domésticas de una familia nazi toman protagonismo, convirtiendo su irrelevancia en una afrenta al contrastarla con los escalofriantes sonidos de disparos, gritos, y el constante rechinar de los hornos y demás máquinas infernales que se oyen de fondo.

Es un enfoque potente. Sandra Hüller, a quien acabamos de ver en Anatomía de una caída, hiela la sangre en su papel de ama de casa nazi que no es tanto inconsciente como insensible a los horrores que se perpetran en el campo de concentración de Auschwitz, al otro lado del muro de su jardín. Los comentarios crueles que deja caer, las manchas de sangre que gotean de las botas de su marido, y el asfixiante diseño de sonido de Johnnie Burns se encargan del resto, con ocasional ayuda de la banda sonora de Mica Levi, que recuerda a su banda sonora para la película anterior de Glazer, Under the Skin (con la que tampoco conseguí conectar). El estilo que han elegido es tan naturalista que hasta llegaron a grabar a los actores mediante cámaras ocultas situadas por toda la casa, para capturar momentos improvisados de normalidad doméstica.

El problema, para mí, es que no sé qué nuevos matices sobre el concepto tan discutido de la banalidad del mal se revelan en esta película que no salgan ya en, por decir algo, las primeras tres o cuatro escenas. El concepto, por muy poderoso que sea, es un concepto estático que acaba discurriendo en círculos… aunque quizá no lo suficiente, porque hay un tercer acto que tiene lugar fuera de Auschwitz que se hace algo superfluo.

La calidad de la cinematografía es innegable, al igual que las interpretaciones. Es una película impactante, lo que pasa es que no es la obra revolucionaria que claman en algunos artículos.

La zona de interés en IMDb