Ali & Ava (2022) – Movie Review

Adeel Akhtar and Claire Rushbrook in Ali & Ava

¡En español!

Ali & Ava starts out as an unusual kind of romance, for two people who don’t often get movies made about them: middle-aged, working class, in Yorkshire, imperfect. He (Adeel Akthar) manages buildings, is separating from his wife, loves listening to EDM; she (Claire Rushbrook) teaches daycare, takes care of five grandchildren she’s far too young to have, loves listening to Irish folk and country (she would have been friends with Jesse Buckley in Wild Rose). When they meet, they immediately hit it off, bickering about their opposite tastes in music, snatching time together out of their complicated lives. These early scenes are snappy, even whimsical.

What begins as romance with its share of comedy, however, turns into drama as Ali and Ava’s individual problems begin to pour over and affect both of them at once. The problem, for me, is that towards the halfway point the drama then turns into melodrama: all joy vanishes from the movie, never to return, giving place to a succession of outbursts, fights, lamentations, and crying. Two characters who are presented as complex, as people who find their own happiness within their circumstances, are reduced to martyrs who exist only to suffer.

It’s not even the good kind of melodrama, either; towards the end, the movie relies on downright soapy plot devices like somebody witnessing a scene and jumping to mistaken conclusions, or misunderstandings that could be cleared up if one of the characters said the right words. The different plot threads become more and more overwrought, until it’s time for them to be resolved, at which point they do, offscreen, seemingly on their own: there are multiple characters who appear at the end just to let us know that they overcame whatever their deal was, somehow, while we weren’t looking.

Ali & Ava found compelling subjects to elevate, but then undermined precisely the normalcy that made them compelling by throwing them into a melodramatic story that stretches belief.

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Ali & Ava (2022)

Ali & Ava empieza como una historia de amor poco habitual, protagonizada por dos personas que no suelen salir en películas: gente de mediana edad, de clase obrera, de Yorkshire, imperfecta. Ali (Adeel Akhtar) gestiona pisos, se está separando de su mujer y escucha EDM; Ava (Claire Rushbrook) enseña en una guardería, se ocupa de cinco nietos que es demasiado joven para tener y escucha folk irlandés y country (se habría llevado bien con Jesse Buckley en Wild Rose). Cuando los dos se conocen saltan chispas: enseguida empiezan a meterse con los gustos musicales del otro y a buscar tiempo para verse en medio del caos de sus vidas. Estas primeras escenas son vivaces y alegres.

Sin embargo, lo que comienza como romance acaba convirtiéndose en drama cuando los problemas individuales de uno empiezan a afectarles a los dos a la vez. El problema, para mí, es que hacia la mitad el drama se vuelve melodrama: la peli pierde toda alegría que pudiera tener, para no recuperarla más, dando lugar a una ristra de peleas, discusiones, lamentos y lloros. Dos personajes que se presentan complejos, personas que se buscan su propia felicidad dentro de sus circunstancias, acaban siendo poco más que mártires destinados a sufrir.

Ni siquiera es melodrama del bueno: hacia el final, la historia acaba recurriendo a métodos de culebrón como la típica escena en la que alguien atisba algo que le da una impresión equivocada, o malinterpreta algo que se aclararía al instante si algún personaje dijera las palabras correctas. Los distintos hilos argumentales se vuelven más y más pesados hasta que ya toca resolverlos, y entonces la película los resuelve, por arte de magia, mientras no miramos. Hay varios personajes que se sobreponen a su problemática particular fuera de plano, así como si nada.

Ali & Ava cuenta con sujetos interesantes que elevar, pero sabotea precisamente la normalidad que los hace interesantes para lanzarlos a un melodrama que desafía la credulidad.

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