The Rental (2020) – Movie Review

Alison Brie in The Rental

¡En español!

Lately we’ve seen horror movies -like Invisible Man, Ready or Not, or Us– populated with smart characters, who make all the right decisions in a crisis, and are thwarted by formidable obstacles that they could not reasonably have predicted. Then there’s The Rental, which regresses to the old tropes of horror that rely entirely on their characters making all the wrong choices at exactly the wrong times, forbidden by the plot from reacting to events the way any of us would because doing so would invalidate the entire premise.

It starts out as a classic slow-burn horror, with two couples spending the weekend at a luxurious but secluded seaside duplex (but functionally a cabin in the woods). They are Charlie (Dan Stevens), his wife Michelle (Alison Brie), his brother Josh (Jeremy Allen White) and Josh’s girlfriend, Mina (Sheila Vand), who works very closely with Charlie and their deafening unresolved sexual tension. Add to that the racist creep who hands them the keys (played by an underused Toby Huss), and you’ve got more or less all you need to fuel a character drama which, if not by any means original, is at least compelling enough to base the movie around.

Then, as you might suspect, but much later than you would expect, strange things start to happen around the house, as disclosed to us via many point-of-view shots that suggest the presence of a fifth person in the mix. For me, the movie only went downhill from here; the addition of horror, which should be a welcome thrill to an otherwise temperate drama, only serves to make the characters dumber and the clichés more numerous. I guess I can’t go into spoilers, but I am trying to dissuade you from watching, so let me say that the story (written by Joe Swanberg and Dave Franco, who also directs) baffled me by keeping the drama and the horror strictly separated, when it should have used one to fuel the other. The result is that, with those main threads running in parallel but never touching, they become kind of irrelevant.

There is no faut to find in any of the actors’ performances, or in Franco’s direction, but the final result lacks impact and fails to deliver on its promise, all the way until a baffling and disappointing ending. Better skip this one.

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The Rental (2020)

Últimamente hemos visto películas de terror (como El hombre invisible, Noche de bodas o Nosotros) protagonizadas por personajes inteligentes, que toman las decisiones correctas en momentos de crisis, y que se topan con obstáculos formidables que no podrían haber previsto. Luego está The Rental, un regreso a los viejos arquetipos del terror que dependen enteramente de que sus personajes tomen las decisiones incorrectas en los momentos incorrectos, porque el argumento les prohíbe reaccionar a los acontecimientos de la forma en que reaccionaría cualquier persona normal, porque si no se acabaría toda la historia.

Empieza con una premisa clásica, con dos parejas que pasan el fin de semana en un dúplex lujoso pero aislado en la costa (funcionalmente viene a ser una cabaña en el bosque). Son Charlie (Dan Stevens), su esposa Michelle (Alison Brie), el hermano de Charlie, Josh (Jeremy Allen White) y la novia de Josh, Mina (Sheila Vand), quien trabaja muy de cerca con Charlie y su tensión sexual no resuelta. A esto le añades el racista inquietante que les da las llaves, interpretado por un desperdiciado Toby Huss, y ya tienes más o menos todo lo que necesitas para arrancar un drama interpersonal que, si bien poco original, al menos es lo bastante sólido para llevar una película.

Entonces, como podrías esperar, pero mucho más tarde de lo que podrías pensar, empiezan a pasar cosas raras en la casa, como nos muestran muchos planos de primera persona que sugieren la presencia de una quinta persona. Para mí, a partir de este momento todo va a peor; la aparición del terror, que debería ser un estímulo positivo en un drama por lo demás sereno, solo hace que los personajes se vuelvan más tontos y los clichés, más numerosos. Supongo que no puedo destripar nada, pero ya que intento disuadirte de ver la peli, déjame decir que la historia (escrita por Joe Swanberg y Dave Franco, quien también dirige) se empeña en separar el drama del horror, cuando debería utilizar uno para alimentar el otro. El resultado es que, con esos dos hilos avanzando en paralelo pero sin tocarse, se vuelven más bien irrelevantes.

No hay nada que reprochar a ninguna de las actuaciones o a la dirección de Dave Franco, pero el resultado final carece de impacto y no consigue cumplir su potencial, hasta llegar a un final tan inexplicable como decepcionante. Esta te la puedes saltar.

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